Silverkoppen får sitt handtag.

posted in: Fakta och teknik., Nyheter, Silver | 0
Silver kopp, “Farytayls and Firesides”.

Här kommer ett bildreportage om hur det gick till när den här koppen fick sitt handtag. En inblick i min vardag, en bild av alla de där små rörelserna och avvägningarna som är det som skapar ett föremål. Vill ni veta mer om min silver kopp och tankarna bakom den kan ni läsa det i min andra blogg “Silver i vardagen”. 

Just nu är den här koppen på väg till Kulturhuset för att delta i en utställning som Nutida Svenskt Silver har i Nationalmuseets till fälliga monter där.
 

 Koppen och handtaget alla delar på lödplatsen. Handtaget består av ovlala trådar som jag drar till en fallande storlek. Att tillverka själva materialet till handtaget tar minst en dag.

Ett hål i min kopp, jag driver igen ett don mot ett special tillverkat mothåll för att ge det form.

På lödplatsen, första delen till handtaget skall lödas fast i koppen.

Efter lödningen, flussmedlet blir till turkost glas runt löd stället.

 Börjat bocka till handtaget, sätter det i ett skruvstycke.

 För att kunna smida den lilla anslutningen som är så viktig för att formen ska känns organisk.

Efter smidningen behöver tråden rätas upp och filas till.

 Och så fräser jag läget för näst tråd. Det är lätt att slinta, sätta fräsen i fingret eller förstöra det jag jobbar med i det här momentet.

Uppallat för sista lödningen!

 Det frästa läget inpassat mot nästa tråd. Sedan lägger jag på fluss och en liten bit lod, en palja. Lodet är en metall som är legerad för att smälta fortare än silver jag arbetar i, den smälta metallen rinner in i skarven och fäster samman materialet.

  
Efter lödningen filar jag bort allt lod som kommit utanför själva löd skarven, annars syns det som fläckar på det färdiga föremålet, och det är jag inte intresserad av här.

 Silvert betas rent från oxider och fluss i en hink med varm citronsyra.

 Koppen, färdig lödd och vitkokad. Vitkokning innebär att man hettar upp arbetet och lägger det i syran till det bildas ett matt finsilver lager utan på föremålet. Metallen som försvinner är koppar, det silver jag arbetar i är 925/1000 silver, resten koppar. Det gör att silvret blir lite hårdare och mer motståndskraftigt än finsilver.

Det här är det roligast, och läskigaste. Har alla delar rätt proportioner? Kommer koppen att kunna balansera på sitt silverhandtag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.