Att lära ut formgivning och silversmide.

Kanna "Farytayls and Firesides" kom till under en exkursion i ett urskogsområde. Både synintrycken därifrån, kanske mest det jag såg genom luppen när vi tittade på garnlavar, men också känslan av skogens värde, och av hur hotade den riktiga skogen, urskogen, är. Efter den följde kopparna. En av den Köptes in av Handelsbankens konstförening.
Tekanna av silver, “Farytayls and Firesides” kom till under en exkursion i ett urskogsområde. Foto Christian Habetzeder

Lärare i Stockholm och Leksand

De senaste veckorna har jag arbetat som Lärare både på Folkhögskolan i Leksands metallutbildning och på Folkuniversitetets högskoleförberedande kurs.

Det är roligt att möta eleverna, att få tänka över varför och hur jag gör. Dessa veckor har jag försökt svara på allt i från hur man löder ihop stommen till en silverkanna till varför man skall skissa på papper.

I Leksand har jag haft en kurs om skissteknik för både ettor och tvåor. Jag som aldrig brukade skissa när jag började som smed! Min tanke är att det kan vara en tillgång att veta hur svårt det kan vara att komma i gång med att skissa, eller med att hitta ett förhållningsätt som gör att en får en ingång till olika visuella problem. Det jag försöker lära ut är min tolkning av ett sätt att arbeta på som jag kom i kontakt med när jag studerade som utbytesstudent på Central St. Martins i London.  Den är ett sätt att samla in visuell information för att sedan bearbeta den och använda den som utgångspunkt för det man vill utrycka eller tillverka.

Jag bad eleverna att;

  1. Samla former Plocka dem i skogen eller på loppis, fotografera, hitta bilder på nätet eller kopiera bilder från böcker och tidningar. Här bygger en upp sitt bibliotek av former, uttryck och känslor.
  2. Välja minst två olika former som de kände att de var intresserade av och trodde sig kunna använda i sitt skapande.
  3. Teckna av det i bilden som är det som intresserade dem. Eller lägga det på ljusbordet och kalkera. Det är här en börjar skapa ett tecknat språk för sina tredimensionella idéer. Det ger nya möjligheter att testa idéer när en ska tillverka något.
  4. Skissa på olika lösningar, former och funktionerna och sätta samman dem till objekt. Eller gå direkt på att tillverka tredimensionella skisser som går att bygga ihop på olika sätt. Här utvecklar en sitt skapande och använder sig av tekniken.

 

Det var svårt! Frågor som ”vad är en form”? “Vad är tredimentionalitet?” “Varför teckna av?” Men till slut kändes det som om alla fick med sig ett utökat arbetssätt och nya skisstekniker i från kursen.

Framöver väntar en kurs i att tillverka silverkorpus på Folkuniversitet!

2 Responses

  1. Gittan

    Bra att du skrev att man måste öppna bilderna för att se bildtexten. Jag är intresserad av armbandet som skulle matcha min ring (PMa gärna mig vad ett sånt skulle gå på)

    • admin

      Hej! Tack för ditt stöd.. och ja, bildtexterna ger en del här tycker jag!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.